Peminat Setia

Wednesday, December 08, 2010

Cara buat Teh paling Sedap waa cakap luuu '',

Hello hello :)

Banyak la orang puji aku buat teh susu sedap. Hihi. Bukan nak riak beb. Aku buat entry ni pun sebab nak share aku punya skill la agaknya kan untuk korang suma. :D Alahh,steps dya simple gilaaaa. Seyes! Meh kita share skill ni sama-sama,okey? :)
Haa okey. First first first of all, kena baca Bismillah dulu. baru berkat nak minum air Teh susu ni nanti.Hihihi.

Haha.Lepas dah amin,amik cerek isi air dan korang kena la jerang air. Taw jerang tu apa? Jerang = Masak air la. Haishh. Haha. Pastikan air tu betoi2 dijerang. Sebab kita kena buang bakteria dlm air tu. Lagipun kalau minum teh susu ke mila milo,kopi,teh ke mesti la kena panas. Baru la kawww! Haha.

Then, sediakan teko atau jag. Masukkan uncang teh BOH. Ehem. Pastikan Teh Boh ye. Baru sedapp. :) Sila masukkan 2 uncang teh. Ni petua mak aku.  Kalau guna mug pun bubuh 2 jugak. Bagi pekat.Tapi kena jugak ikut keadaan. Kalau buat dalam tong air besaw tu,janganlah letak dua. Latak la 10 ke kan? Hihihi. Ikut saiz bekas la senang.

Pastikan anda pilih BOH ye :)

Lepas tu,masukkan air panas tadi dan biar selama 5 minit atau lebih. Ini penting. Sebab teh tu akan larut dalam air tu untuk pekatkan air. So,lebih pekat lebih sedap. Tapi ada jugak yang tak suka pekat, so kurang kan ke 3 minit. Itu pun dh okey. Kalau kurang dari 3 minit,teh tu tak sempat pun nak larut lagi kan.

Selepas 5 minit, anda dah buley tuangkan susu F&N. Susu ni sodapp. Lemak bercream,disukai ramai. Hihi.
Tuang secukup rasa. Tapi lebih baik, kurangkan manis dalam minuman, lebihan manis dalam senyuman. Ye dakk? Haha. Harga susu F&N ni satu tin RM 2++ la. Okey la tu. Dya sedap dan cukup rasa.

Aku suka guna yang Krimer Pekat Manis.Murah sikit.Hihi
And then dah siap. Tadaaa. Pastu korang tuang la dalam cawan. Pastikan korang TAAARRRIIIKKK ea?

Terliurr pulak. -.-
Bagi naik buih buih macam teh tarik tu. Sedap Woo. Tapi pakcik aku tak bagi kot minum buih tu. Dya cakap tak elok. Lupa dah explaination dya. Hihihi. Tapi depends on korang la. I tak kesah. Haha.

Haaa,lepas ni korang jangan terkejut, kalau tiba tiba ada orang cakap :



HAHAHA.

P/s : Rinduu nak minum teh susu mak. Sebab aku dh teror buat,so mak suruh aku buat je. Tak de chance dah nk minum teh susu mak T.T




Blogger Templates





0 suka suki: